Grote Beurt: Voorkom hoge reparatiekosten

Voorkomen dat je auto je in de steek laat? Door regelmatig een grote beurt te laten uitvoeren, verklein je de kans dat je met pech langs de weg komt te staan. Tijdens een grote beurt controleren we je auto grondig. Hierdoor heb je meer rijcomfort en kun je zorgeloos de weg op. Waarom dan wachten tot de verplichte APK-keuring of nog erger: tot er iets stuk gaat? Het regelmatig laten uitvoeren van een grote beurt voorkomt grote en dure reparaties. Besparen op onderhoud kan ervoor zorgen dat je tegen hoge reparatiekosten aanloopt.

Je vraagt je misschien af: 

Dit zijn logische vragen die je hebt, die wij graag beantwoorden.

Wat is een grote beurt?

Een grote beurt is een onderhoudsbeurt aan je auto. Tijdens de grote beurt wordt de auto uitvoerig geïnspecteerd op basis van een hele lijst aan (slijtage)onderdelen en essentiële punten. Over het algemeen worden er tussen de 70 en 90 zaken gecontroleerd. Naast het controleren wordt ook het een en ander vervangen, gesteld, en gesmeerd. Na de onderhoudsbeurt weet je ook welke grotere reparaties of vervangingen eraan komen. Regelmatig een controle aan je auto wordt aangeraden. Zo ga je veiliger de weg op en voorkom je ergere mankementen en daarmee grotere reparatiekosten. Elke auto heeft andere onderhoudsvoorschriften. Welk onderhoud wanneer nodig is, hangt dus af van je auto.

Wat doen ze bij een grote beurt?

Welke onderdelen er gecontroleerd worden en hoe vaak hangt af van het merk van de auto, de leeftijd en het type auto. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten tussen de grote beurt voorschriften voor verschillende auto’s. Wat in ieder geval moet gebeuren tijdens de beurt zijn onder andere een controle van de bandenspanning, accu, remmen, verlichting, en motorolie. Hieronder volgt een greep uit de punten waarop wij uw auto nalopen tijdens de grote beurt:

  • Oliefilter: vervangen
  • Motorolie: vervangen
  • Luchtfilter: vervangen
  • Koelvloeistof: vervangen
  • Bougies: controleren/vervangen
  • Ruitenwisservloeistof: vervangen
  • Interieurfilter airco: controleren/vervangen
  • Bougies: controle/vervangen
  • Distributieriem: controle
  • Claxon: controle
  • Veiligheidsgordel: controle
  • Dashboardverlichting: controle
  • Stoelbevestiging: controle
  • Airbag: controle
  • Verwarming/airco: controle
  • Handrem: controle/afstellen
  • Buitenspiegels: controle
  • Ruitensproeiers: controle
  • Ruitenwissers: controle/vervangen
  • Deurschanieren: controle/smeren
  • Carrosserie: controle
  • Remsysteem: controle
  • Uitlaat: controle
  • Bodem: controle roest/schade
  • Remslangen en leidingen: controle
  • Schokdempers en veren: controle
  • Kogels en draagarmen: controle

Verschil kleine en grote beurt

De lijst van punten waarop we uw auto tijdens een grote beurt controleren is een stuk groter dan bij een kleine beurt, zoals de naam al aangeeft. Bij de grote beurt worden tussen de 70 en 90 punten gecontroleerd, terwijl dit bij de kleine beurt ongeveer 30 punten zijn. Tijdens een grote beurt worden de remmen, vloeistoffen, gordels en de stuurbekrachtiging gecontroleerd, wat ook gebeurt tijdens een kleine beurt. Echter, bij een grote beurt gaan we nog dieper in op de auto en kijken we ook naar de banden, de distributieriem en de accu. Over het algemeen wordt de grote beurt elke 2 jaar uitgevoerd en de kleine beurt elk jaar. Als je je houdt aan deze voorschriften, zorg je ervoor dat je auto in topconditie blijft.

Waarom een grote beurt auto?

De fabrikant van de auto schrijft onderhoudsbeurten voor, of dit nu een kleine of grote beurt is. In het instructieboekje staat wanneer deze onderhoudsbeurten moeten worden uitgevoerd. Daarnaast moeten ook extra controles en eventuele werkzaamheden worden uitgevoerd bij bepaalde intervallen, zoals het controleren en eventueel vervangen van de distributieriem of de vloeistoffen van de auto.

Wanneer de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant niet worden gevolgd, is de kans groot dat bepaalde zaken niet op tijd worden gecontroleerd. Dit kan leiden tot schade aan bijvoorbeeld de motor van je auto. De reparatiekosten zijn vaak veel hoger dan de kosten van het onderhoud en het vervangen van (slijtage)onderdelen.

Het is dus belangrijk om de auto regelmatig te controleren. Hiervoor wordt een grote beurt uitgevoerd. Je zorgt ervoor dat je auto in goede staat blijft en zo kun je zorgeloos de weg op. Besparen op een beurt wordt sterk afgeraden. Als je het onderhoud niet laat uitvoeren of als het niet goed gebeurt, kunnen onderdelen sneller gaan slijten. Dit leidt tot grotere en duurdere reparaties. Uiteindelijk ben je dan duurder uit dan wanneer je periodiek onderhoud laat uitvoeren. Als je de voorschriften van de fabrikant volgt en de kleine en grote beurt laat uitvoeren wanneer voorgeschreven, verleng je ook de levensduur van je auto.

Snel en gemakkelijk een afspraak maken met de werkplaats?

Dat kan bij Liewes Roden online. Plan hieronder een afspraak op het moment dat het jou uitkomt. Je kunt terecht voor reparatie, onderhoud en/of APK van elk merk auto.

Snel en gemakkelijk een afspraak maken met de werkplaats?

Dat kan bij Liewes Roden online. Plan hieronder een afspraak op het moment dat het jou uitkomt.
Je kunt terecht voor reparatie, onderhoud en/of APK van elk merk auto.

Wanneer grote beurt?

Wanneer de grote beurt nodig is, is lastig te zeggen en hangt af van verschillende factoren zoals het type auto, de leeftijd, de kilometerstand en het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. De fabrikant van het automerk geeft bepaalde intervallen aan, die je kunt terugvinden in het instructieboekje van je auto. Ook kun je in het onderhoudsboekje, als dat bijgehouden is, zien wanneer de auto voor het laatst een grote beurt heeft gehad.

Een regel die vaak wordt gebruikt is dat na iedere 30.000 km of na 2 jaar je auto toe is aan een grote beurt. Als je minder dan 30.000 km rijdt in dit tijdsbestek, geldt 2 jaar. Dit komt doordat vloeistoffen, rubbers en andere onderdelen toch achteruitgaan in dat tijdsbestek, ongeacht of je rijdt of niet. Bij een kleine beurt wordt meestal aangehouden dat deze wordt uitgevoerd na elke 15.000 km of ieder jaar.

Hoe vaak een grote beurt nodig is, hangt dus af van hoeveel je rijdt en wat de fabrikant voorschrijft. Bijvoorbeeld, als je een Volkswagen hebt, bestaat de onderhoudsbeurt uit een olie- en inspectieservice. Bijna alle modellen vanaf 2000 tot 2014 kennen deze gecombineerde beurt.

De interval van deze onderhoudsbeurt is hetzelfde als bij de meeste auto’s: na 30.000 km of bij 2 jaar. Bij modellen vanaf 2014 worden de olie- en inspectieservice los uitgevoerd. Dan wordt de olieservice elke 2 jaar of bij 30.000 km uitgevoerd en de inspectieservice elk jaar of bij maximaal 30.000 km. Zelfs bij dezelfde fabrikant kunnen modellen verschillende onderhoudsvoorschriften hebben.

Bij een Mercedes geeft de boordcomputer aan wanneer het tijd is voor een kleine of grote beurt. ‘Service A’ staat gelijk aan een kleine beurt en ‘Service B’ staat gelijk aan een grote beurt. Sommige nieuwere auto’s geven dus zelf aan wanneer het nodig is om een grote beurt uit te voeren. Dit kan afwijken van het eerder genoemde interval van 30.000 km of 2 jaar.

Twijfel je of je auto een grote beurt nodig heeft?

Wat kost een grote beurt?

De kosten van een grote beurt hangen af van wat er moet gebeuren. Hoeveel een grote beurt kost, is afhankelijk van het type auto dat je hebt en de leeftijd ervan. De onderdelen voor de ene auto zijn net iets duurder dan voor de andere auto. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een grote beurt tussen de 500 en 600 euro kost. Wij raden echter aan om te rekenen op een hoger bedrag. Deze bedragen zijn namelijk voor een grote beurt wanneer er niets aan de auto mankeert. Zeker bij wat oudere auto’s is de kans aanwezig dat er wel wat mankeert. Hierdoor zijn de kosten van een grote beurt lastig vooraf te bepalen.

Belangrijk om te weten: een APK-keuring (algemeen periodieke keuring) en een grote beurt zijn twee verschillende dingen. Een APK-keuring is een verplichte periodieke keuring. Vaak is dit eens per jaar, tenzij je een nieuwe auto hebt. In dat geval hoef je je auto vaak de eerste 3 of 4 jaar niet te laten keuren. Hierna moet je wel de APK jaarlijks laten uitvoeren. De APK-keuring is verplicht, wat betekent dat het wettelijk verboden is om te rijden nadat de APK-datum is vervallen.

In veel gevallen is het voordeliger om een serviceplan bij ons af te sluiten. Dit is een onderhoudsabonnement waarbij je gedurende 2 jaar een vast bedrag per maand betaalt. In dit abonnement zijn de kleine en grote beurt, APK-keuring, vervanging van remblokken/schijven, remolie, distributieriem, haal- en brengservice of vervangend vervoer, pechhulp, en nog veel meer inbegrepen.

Wat betaal ik per maand voor het service plan?

Hoe lang duurt een grote beurt?

Het kan erg vervelend zijn als je je auto voor een langere tijd moet missen. Hoe lang de grote beurt duurt, hangt af van wat we tijdens de controle tegenkomen. Als er niets mankeert en alles in orde is, krijg je je auto in de meeste gevallen dezelfde dag nog terug. Moet je auto toch langer blijven voor eventuele reparatie en/of onderhoudswerkzaamheden? Dan kunnen we mogelijk vervangend vervoer voor je regelen. Vraag naar de voorwaarden.