Familiebedrijf Liewes
bestaat 100 jaar

Tijd voor terugblik met foto’s en interviews

Ons familiebedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en op deze pagina kunt u online leuke oude foto’s bekijken en ook zien hoe wij zijn begonnen in 1924 en wat daarna allemaal is veranderd en gebeurd. De pagina wordt gedurende dit jaar aangevuld met nieuwe berichten en interviews met mensen die belangrijk zijn geweest voor ons bedrijf.

Veel kijkplezier!

Familie Liewes

Deel jouw verhaal met ons

Heb jij een leuke of mooie herinnering aan ons bedrijf? Dat horen we graag.
Laat je verhaal bij ons achter!

Een terugblik in de tijd

Foto’s uit de oude doos

Pak je potloden en ga aan de slag!

Hier is een leuke kleurplaat voor de kinderen. Je kunt deze kleurplaat printen en ingekleurt bij ons inleveren. Als beloning ontvang je een leuke verrassing! De kleurplaten zijn ook verkrijgbaar in ons bedrijf.

Interview met
Jan van der Molen

Wat herinner je nog van je eerste werkdag in ons bedrijf?

“Ik wilde als monteur aan Opels werken; thuis hadden we altijd Opels. Het eerste halfjaar moest ik echter auto’s tectyleren en poetsen. Dat hoorde erbij.”

Welke veranderingen in de autobranche hebben de grootste indruk op je gemaakt in de afgelopen decennia?

   “Vroeger zeiden ze al dat er een tijd zou komen dat je de auto op de computer kon aansluiten en verbinding zou maken met de fabriek, zodat je alles in de auto met defectcodes kon uitlezen. Toen moest je nog alles meten met een spanningszoeker of ohm meter. Je repareerde destijds ook veel meer, zoals startmotoren en dynamo’s. Nu zijn dat vervangingsonderdelen geworden.”

Zijn er specifieke momenten of herinneringen met het familiebedrijf die voor jou heel bijzonder zijn?

   “Jazeker. Toen ik in Tolbert werkte, had ik een keer mijn auto stukgereden en geen geld voor een andere. Ik werkte toen veel over en at vaak bij Koert en Greet. Ik kreeg zelfs een leenauto mee voor het weekend, een B-Kadett met een lange pook. Het was ook een hele overgang toen Tolbert dichtging; dat vond ik niet leuk. Het was even wennen in Roden.”

Wat vind je het mooiste aan werken voor een familiebedrijf dat al 100 jaar bestaat?

“De persoonlijke band en de sfeer in de werkplaats, die altijd goed is uitgerust.”

Wat voor advies zou je aan nieuwe medewerkers geven die net beginnen bij ons bedrijf?

   “Heb plezier in je werk en vooral in de samenwerking met elkaar. Het gaat niet om ‘ikke, ikke, ikke.'”

Interview met
Jelle Ploeg

Hoe ben je ooit bij Autobedrijf Liewes terecht gekomen?

“Eerst werkte ik in de landbouwmechanisatie, maar daar ben ik toen mee gestopt en werd ik lasser. Vervolgens zag ik een vacature voor leerling monteur bij Liewes in Tolbert, en daar heb ik op gesolliciteerd. Ik begon met het poetsen en textileren van auto’s. Na een half jaar werd ik revisiemonteur. Rond 1979 kwam er een vacature voor het magazijn in de nieuwe vestiging in Roden, en daar ben ik toen aan de slag gegaan. Daar heb ik tot mijn pensioen gewerkt.”

Welke veranderingen en ontwikkelingen heeft u meegemaakt tijdens uw diensttijd?

“Een belangrijke ontwikkeling was de opbouw van de vestiging in Roden en mijn overgang van monteur naar magazijnchef. Ook de overstap van de ‘kaartenbak’ naar de PC was een grote verandering in al die jaren.”

Wat waren enkele van de grootste uitdagingen waarmee het bedrijf werd geconfronteerd tijdens uw tijd daar, en hoe werden deze overwonnen?

“Een grote uitdaging was toen Opel besloot om alle onderdeelnummers te veranderen. Ik kende alle nummers uit mijn hoofd, dus dit was natuurlijk erg wennen.”

Heeft u herinneringen aan bijzondere collega’s of leidersfiguren die een grote invloed op u of het bedrijf hebben gehad?

“Voor mij was dat werkplaatschef Derk Haan in Tolbert. Hij had als hobby het repareren van motoren. Op een dag kwam hij met zijn motor naar het werk en deze moest in de werkplaats staan om mooi te blijven. In de pauze hebben we een grap uitgehaald door wat olie op de grond te druppelen en een beetje op het motorblok te smeren, zodat het leek of de motor olie lekte. Derk werd helemaal wild en haalde de motor helemaal uit elkaar, overtuigd dat de keerringen niet goed waren. We hebben enorm gelachen met z’n allen, en hij is er nooit meer op teruggekomen.”

Wat is volgens u het geheim van de lange levensduur en het succes van het bedrijf?

“Er werd altijd rekening met ons gehouden. Soms moesten we overwerken of op zaterdag werken, en dan kwam Oma Liewes met eten. Het werd gewoon verwacht dat je samen at tussen de middag, wat zorgde voor een hechte band.”

Zijn er specifieke punten of momenten waar u bijzonder trots op bent?

“Ik ben trots op hoe we samen het bedrijf verder hielpen en dat het magazijn goed heeft gedraaid toen ik er verantwoordelijk voor was.”

Heeft u nog een leuke anekdote?

“In de tijd in Tolbert stond er altijd een oude trekker. Deze werd niet veel gebruikt en startte dus niet altijd. Niemand had daar verstand van en kreeg hem aan de praat. Ik werd er altijd bijgeroepen en wist hoe het werkte. Ik deed wat poetskatoen voor de luchtfilter en stak dit in brand. De vlam werd naar binnen gezogen en zo startte de motor van de trekker. Iedereen was verbaasd, je had de gezichten moeten zien. Dit lukt je helaas niet meer met de moderne techniek. Het was een prachtige tijd!”

Interview met
Hans Hiemstra

Hoe ben je ooit bij Autobedrijf Liewes terecht gekomen?

Ik kreeg een tip van Eddy Hut. Op een vrijdagavond ben ik erheen gegaan en heb ik een open sollicitatie gedaan bij Koert Liewes. Ik werd vervolgens aangenomen en ben sindsdien niet meer weggegaan.

Kun je een specifieke herrinering delen die voor jou heel speciaal was tijdens je dienstverband hier?

Dit was het overlijden van Koert Liewes. Die gebeurtenis zal ik nooit vergeten.

Kun je ons iets vertellen over een uitdagende periode of situatie tijdens al die jaren? Hoe zijn jij en je collega’s hiermee omgegaan?

Dit was voor mij de overgang van Opel-dealer naar Bosch Car Service. Hoewel het een grote verandering was, bleek het een juiste keuze te zijn waar we allemaal positief over zijn.

Wat is volgens jou het geheim achter het feit dat je zo langs bij Autobedrijf Liewes hebt gewerkt, en wat zou je willen doorgeven aan toekomstige generaties werknemers?

Het is een familiebedrijf dat vertrouwd en laagdrempelig is. Ga zo door!

Heb je nog een leuke anekdote die je met ons wilt delen?

Er was eens een klant die dacht dat ik bij de familie Liewes hoorde en me steeds Hans Liewes noemde. Mijn collega’s namen dit over en moesten er steeds om lachen. Ik hoorde het pas later, haha!

Interview met
Wim Liewes

Kun je ons vertellen over je eerste ervaringen bij het bedrijf en hoe het bedrijf destijds was vergeleken met nu?

Mijn eerste werkervaring begon in 1977, direct na het voltooien van mijn studie en mijn dienstplicht. Ik kreeg de kans om thuis te werken in het magazijn en op de receptie. Vervolgens maakte ik de overstap naar de verkoopafdeling en al snel werd ik in een vroeg stadium bevorderd tot leidinggevende.
Het bedrijf was destijds aanzienlijk kleiner, met minder werknemers en een lagere omzet. Digitalisering en het internet waren nog niet geïntroduceerd.

Wat heeft je gemotiveerd om zo lang bij het bedrijf te blijven werken?

Ik waardeer de mensen, het werk en de auto’s, vooral omdat het een familiebedrijf is, zonder verplichtingen overigens.

Kun je een specifieke herinnering delen die voor jou heel speciaal was tijdens je tijd bij het bedrijf?

Het overlijden van mijn vader zorgde ervoor dat ik op jonge leeftijd, met nog niet veel ervaring, samen met mijn broer (Koert) het bedrijf in een vroeg stadium moest runnen.

Hoe heeft het bedrijf zich door de jaren heen ontwikkeld en aangepast aan veranderende omstandigheden?

Door de jaren heen heeft het bedrijf gestaag en gezond gegroeid, voornamelijk als dealer en recentelijk als universeel bedrijf. We hebben altijd ingezet op geleidelijke groei, zonder extremen, waarbij we voornamelijk hebben geïnvesteerd in materiële en infrastructurele zaken.

Welke waarden en tradities zijn volgens jou kenmerkend voor het bedrijf en hebben bijgedragen aan het succes ervan?

We hebben altijd gehandeld door simpelweg onszelf te blijven en met een sterk sociaal gevoel. Voor ons staat het streven naar het maximale resultaat niet altijd op de eerste plaats.

Kun je ons iets vertellen over een uitdagende periode of situatie waarin het bedrijf heeft moeten doorzetten? Hoe zijn jij en je collega’s hiermee omgegaan?

Net als ieder ander bedrijf hebben we goede en slechte jaren gekend. Vooral tijdens de moeilijke jaren was het sociaal gezien erg zwaar om afscheid te moeten nemen van een aantal mensen. We hebben echter altijd gestreefd naar transparante communicatie, omdat we geloven dat dit vaak het beste resultaat oplevert.

Zijn er bepaalde personen binnen het bedrijf die een bijzondere invloed op je hebben gehad? Zo ja, op welke manier?

Ik heb veel geluisterd naar diverse meningen, maar uiteindelijk is mijn eigen mening altijd leidend geweest. Ik geloof dat het volgen van mijn eigen overtuigingen het beste is.
Met de toetreding van mijn beide zonen (Hendrik & Laurens) heb ik wel een ‘boost’ gekregen door hun ideeën over de ‘nieuwe’ wereld.”

Hoe zie je de toekomst van het bedrijf, gezien de veranderingen in de industrie en de wereldwijde economie?

Bij de overdracht naar de volgende (4e) generatie staat er een gezond bedrijf met voldoende toekomstmogelijkheden, mits je je maar openstelt voor nieuwe eigentijdse ideeën.

Heb je nog advies voor toekomstige generaties werknemers die bij het bedrijf zullen komen werken?

Sta open voor samenwerking en denk actief mee om een sterk team op te bouwen.

Wat is jouw verhaal?

Deel jouw leukste verhalen en herinneringen met ons!