Nieuwe Opel Mokka maakt zich klaar voor productie 25 mei 2020

Nieuwe Opel Mokka maakt zich klaar voor productie

  • Tot wel 120 kilogram lichter dan vorige generatie
  • Opel-technici leggen laatste hand aan nieuwe generatie Mokka
  • Rijhulp- en controlesystemen afgestemd tijdens winterse tests bij poolcirkel
  • Afstemming van wielophanging op Test Center Rodgau-Dudenhofen

Nieuwe Opel Mokka begin 2021 in de showrooms
Opel maakt zich gereed voor de productiestart van de volgende generatie
Mokka. Voor de volledig nieuwe crossover heeft Opel diverse ontwikkelingsdoelen gesteld,
waarbij extra focus ligt op rijdynamiek, efficiency en hoogwaardige kwaliteit. Met de voor
Opel typische precisie leggen de Opel-engineers momenteel de laatste hand aan de
nieuwe Mokka, voordat de productie eind 2020 van start gaat.
Bij het Test Center Rodgau-Dudenhofen in Duitsland vinden momenteel werkzaamheden
plaats om te zorgen voor optimaal akoestisch comfort in het interieur, uitstekende
voertuigveiligheid op hoge snelheden en het voor Opel typische stuur- en pedaalgevoel.
Sinds februari dit jaar gebruiken experts op het gebied van chassis, aandrijflijn, elektronica
en verlichting de arctische winter voor het optimaliseren van de wielophanging en
rijhulpsystemen op bevroren meren en besneeuwde wegen in het Zweedse Lapland.
De nieuwe generatie Opel Mokka staat op een compleet nieuw platform, genaamd CMP
(Common Modular Platform). Deze modulaire voertuigarchitectuur biedt maximale
flexibiliteit tijdens de voertuigontwikkeling. Dankzij het ‘multi-energy concept’ is CMP
geschikt voor diverse aandrijflijnen, van conventionele verbrandingsmotoren tot en met een
batterij-elektrische aandrijflijn.
Dankzij de toepassing van zeer sterke staalsoorten valt het gewicht veel lager uit en neemt
de carrosseriestijfheid sterk toe.

Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Mokka
tot wel 120 kg lichter dan de vorige generatie, met nagenoeg dezelfde wielbasis en
wielafmetingen. Het batterijpakket van de 100% elektrische Opel Mokka-e is laag in de
bodemsectie gemonteerd, zodat een zeer laag zwaartepunt ontstaat. Tegelijkertijd neemt
de carrosseriestijfheid met een stevige 30% toe. Dat is zeer gunstig voor de
rijeigenschappen. Klanten kunnen uitkijken naar een zeer wendbare crossover die begin
2021 bij de Nederlandse Opel-dealers arriveert. Tot die tijd blijft Opel druk met
testwerkzaamheden.

Fase 1: testen en fine-tuning op Noordpoolcirkel
Opel-engineer Gunnar Nees kan maar geen genoeg krijgen van ronden rijden op ijs. Hij
stopt regelmatig een paar minuten, grijpt dan naar de laptop, leest de gemeten waarden
uit, legt elke afgelegde kilometer vast en vervolgt daarna weer zijn weg. In de uitgestrekte
arctische wildernis is het in maart nog ijskoud. Dat zijn exact de juiste omstandigheden om
harmonie tussen ABS, ESP en rijhulpsystemen te realiseren.

De ontwikkelingsauto’s van de nieuwe generatie Mokka zijn nog voorzien van opvallende
camouflage: een grote gele ‘K’ op groen-zwarte graphics. De ‘K’ verwijst naar Mokka. De
3D-achtige graphics verbergen de contouren van het voertuig. De bestuurder van de
testauto is naar het hoge noorden gereisd om het chassis verder af te stemmen. Zoals elke
andere Opel moet ook de nieuwe Mokka een nauwkeurig stuurgevoel bieden, direct
reageren op input en de bestuurder goede feedback geven. Het gevoel van controle is
minstens zo belangrijk.

Daarnaast moet er een goede mix zijn tussen comfort en sportiviteit. Een Opel mag
absoluut geen ongecontroleerde carrosseriebewegingen vertonen, bijvoorbeeld als het
voertuig met gemiddelde snelheid over een grote hobbel rijdt. De filosofie van Opel is dat
elke auto een veilig rijgedrag moet bieden op de Autobahn, waardoor de bestuurder
ontspannen achter het stuurwiel kan zitten. Een Opel moet in alle omstandigheden goed
bestuurbaar blijven én rijplezier bieden.
Deze eigenschappen moeten onder alle weersomstandigheden aanwezig zijn, niet alleen
in het ijskoude gebied bij de poolcirkel, maar ook bij de Middellandse Zee in hartje zomer.
Opel-engineers stemmen daarom allerlei componenten en systemen haarfijn op elkaar af.
Dit is een continuproces. Dempers, vering, besturing: alles moet kloppen.

Opel past tijdens de testwerkzaamheden ook de besturingssoftware aan voor een ideaal pedaalgevoel bij
het accelereren en remmen, voor de juiste stuurbekrachtiging en voor de interactie tussen
alle rijhulpsystemen.

Fase 2: tests op hoge snelheid op Duitse testcircuits
Terug in Duitsland: dezelfde testingenieur bestuurt een prototype van de nieuwe Opel
Mokka op het eigen Rodgau-Dudenhofen Test Center. Karsten Bohle, de
projectcoördinator van de tweede generatie Opel Mokka, sluit zich aan bij Gunnar Nees.
“We kijken er allemaal naar uit om klanten te zien rijden in de nieuwe Mokka. De testritten
verlopen voorspoedig, ook doordat onze nieuwe aanwinst met zijn lage gewicht en
compacte buitenafmetingen goed reageert op alle aanpassingen. De besturing en het
comfort zijn super. De Mokka is een genot om in te rijden. Het ontwikkelingswerk was erg
leuk”, zegt Bohle.

De nieuwe Opel Mokka is klaar voor zijn eindexamens op het testcentrum van Opel.
Tijdens ‘schudden’ moet het rijcomfort en de interieurakoestiek onveranderd blijven – zelfs
als de Mokka over het zogeheten ‘martelpad’ rijdt. Het Rodgau-Dudenhofen Test Center
ligt niet ver van het Opel-hoofdkantoor in Rüsselsheim en biedt replica’s van allerlei typen
wegdek in Europa. Opel-ingenieurs testen hier al tientallen jaren en hebben zodoende een
enorme schat aan ervaring opgebouwd. De vering en dempers worden tijdens
testwerkzaamheden met regelmaat aangepast om de balans tussen reactievermogen en
sportieve precisie te verbeteren. Dankzij opmerkelijk getemperde weggeluiden biedt de
nieuwe Mokka optimaal akoestisch comfort. De stilte draagt ook bij aan de algehele
comfortbeleving in het interieur.

Op het handlingscircuit van Dudenhofen worden de besturing en wielophanging verfijnd.
De nieuwe Mokka heeft standaard McPherson-veerpoten met dubbele spoorstangen voor
meer stijfheid aan de voorzijde, alsook meer precisie en wendbaarheid. De crossover
verandert gretig van richting en laat zich eenvoudig besturen, terwijl de rijhulpsystemen in
harmonie met de auto zijn afgestemd.
Daarna volgt de ultieme discipline: rijden op zeer hoge snelheid over de beroemde
hogesnelheids-kombaan van 4,8 kilometer met tot wel 40 graden kanting in bochten.
Deze test vereist ‘rock-solid’ stabiliteit onder alle snelheden. Opel test hier ook
uitwijkmanoeuvres. Opel-ingenieurs geven pas een ‘Autobahn-keurmerk’ als de auto alle
tests op de hogesnelheids-kombaan doorstaat. Inmiddels heeft de nieuwe Mokka deze
sessies met glans doorstaan. Opel gaat nog tot komende zomer door met de
testwerkzaamheden. Als de compacte B-segment crossover gereed is, gaat in het vierde
kwartaal van 2020 de productie van start.

Contact

  • Wij gaan ten allen tijde discreet met je persoonlijke gegevens om. Bij voorbaat dank voor je reactie.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

HomeOnze voorraadNieuwsNieuwe Opel Mokka maakt zich klaar voor productie